Modeltreinclub MTD vzw.
“Den Overslag”
Van : Frans Peeters
Schaal: 1/87
Spoor: HO
Gebruikte merk/type van rails: Rails Tillig Elite code 83 - aangepaste bouwpakket wissels
Tijdperk (of jaartal): IV (mogelijk laat III - begin V) mits aanpassen van voertuigen
Land (of streek) welke afgebeeld wordt: Belgisch, zonder een bepaalde streek te kiezen
Maatschappij welke afgebeeld wordt: NMBS
Afmetingen van het zichtbare gedeelte: L-vormig - 1,90m x 0,90m op een diepte van 0,30m
Hoe het schaduwstation van een toekomstige thuisbaan vanuit de andere kant bekeken, plots een upgrade krijgt en een rol gaat spelen in een deelname aan de minibaantjeswedstrijd.
Het idee van een baan(tje) thuis speelt al heel lang door mijn hoofd. De inschrijving voor de minibaantjeswedstrijd gaf de doorslag. Het schaduwstation werd geüpgraded naar “minibaantje” en werd een volwaardige uitbreiding van de thuisbaan.
Het ontwerp van de baan werd gebaseerd op een Inglehook rangeerpuzzel, dus is rangeren de belangrijkste activiteit. Een gemengde stam komt binnen, wordt uit elkaar getrokken en de wagons naar de desbetreffende perrons gebracht. De afgewerkte wagons worden van het terrein weggehaald. De inkomende en vertrekkende treinen bestaan meestal uit 4 tot 6 wagons. Op het emplacement zijn er slechts 2 sporen die voldoende capaciteit hebben om die stam te ontvangen. Ook het uithaalspoor is net lang genoeg om 5 wagons op te parkeren.
Naast de verzameling TP V-VI materieel heb ik een aantal TPIII-IV rangeerlocomotieven en goederenwagens die ik graag op een baan zie rondbollen. Als werkende krachten op het rangeerterrein worden de kleinere rangeerdiesels gebruikt. Op de "rondgaande" baan kan een lijndiesel haar ding doen. Wagons zijn voornamelijk korte 2-assers. De goederen komen toe en vertrekken in allerlei soorten van wagons gaande van gesloten wagons over open bak en rongenwagons tot zelfs ketelwagens. En voor de rijtuigen staan een stam K’s, M1 en M2 te wachten. Variatie genoeg in de verzameling wat betreft het rollend materieel. Het geheel thuis situeert zich dus in Tijdperk III-IV
De baan past dus in de thuisbaan, maar dan wel te bekijken vanuit de andere kant. Thuis wordt de baan van binnen de L bekeken, op tentoonstellingen staat het publiek aan de buitenkant. De baan zelf is opgebouwd volgens het modulair principe uit segmenten en is voorzien van een Lenz Digital Plus LVZ100 centrale. Het geheel is niet voorzien om met een besturingsprogramma bediend te worden. De treinen worden aangestuurd zonder enige vorm van beveiliging.
Zowel de goederenloods als de boogbrug zijn kits van Cités Miniatures, in gelaserd MDF en karton. Geen van beide kits is in zijn oorspronkelijke vorm op de baan belandt.
De boogbrug was te lang om gewoon haaks over het spoor te leggen. Ze werd dan maar gewijzigd in een schuine variant. Een tweede inzicht maakte er zelfs een versmalde variant met buitenliggend voetpad van. Ook de goederenloods moest er aan geloven. Doorzagen was de enige manier om een mooie laadkade te hebben aan de spoorkant en een mooie inkijk in de loods thuis. De kit kreeg een meer Belgische aanblik door de betonnen wanden te veranderen in metselwerkmuren in een betonnen steunstructuur.
Foto's Bruno Marschang